
77

W tym artykule przeczytasz o:
- od czego zaczyna się proces projektowania,
- współpracy na linii: integrator AV – architekt,
- kluczowych elementach technologicznych w projektowaniu przestrzeni konferencyjnej,
- estetyce i personalizacji w połączeniu z technologią – czy trzeba wybierać?
- wspólnym wysiłku w imię użytecznych przestrzeni.
78


Realizacje sal konferencyjnych pracowni Make It Yours
Zobacz zdjęcia poniżej:
sala konferencyjna w firmie CODEWISE
sala konferencyjna w biurze CODEWISE
sala konferencyjna w firmie CODEWISE
sala konferencyjna w firmie CODEWISE
sala konferencyjna w biurze BODY CHIEF
sala konferencyjna w biurze Chilispaces.com
sala konferencyjna w firmie RYVU
mała sala konferencyjna w firmie Ryvu
sala konferencyjna w firmie RYVU
sala konferencyjna w biurze firmy ANT
sala konferencyjna biura x-com
79

Human Centric
Projektowanie sal konferencyjnych to zadanie, które z pozoru wydaje się odpowiednio zdefiniowane i jednoznaczne. Jednak rzeczywistość pokazuje, że kreowanie każdej kolejnej przestrzeni wiąże się z nowym zestawem specyficznych wyzwań.
80

Marta Woronowicz
Director of Sales & Marketing, A+V
OTWÓRZ BIO AUTORA

Sylwia Müller
Managing Director, Eastern Europe
CBRE | Global Workplace Solutions
Sylwia Müller od 2006 związana z branżą facility management, od ponad 5 lat w CBRE, obecnie zarządza firmami CBRE GWS w Europie Wschodniej. Wcześniej zarządzała regionem w Atalian Global Services (Europa Wschodnia, Belgia, Holandia i Turcja), a także przez blisko 7 lat zarządzała operacjami w Sodexo. Między 2000 a 2008 pracowała w Tesco, gdzie prowadziła dział zakupów korporacyjnych, a następnie zarządzała nieruchomościami Tesco w Polsce. Sylwia zajmuje się również inicjatywami DE&I w CBRE w Europie a w ostatnim czasie została przewodniczącą Rady Doradczej przy WeConnect – organizacji zajmującej się łączeniem korporacji z dostawcami będącymi własnością kobiet.
OTWÓRZ BIO AUTORA
Marta Woronowicz
Director of Sales & Marketing, A+V
Ma ponad 15-letnie doświadczenie w opiece nad globalnymi klientami z różnych obszarów: od finansów, IT, hotelarstwa przez edukację, medycynę, stowarzyszenia aż pod organizacje charytatywne i sektor publiczny. Od lat porusza się w międzynarodowym środowisku biznesowym i poszerza swoje kompetencje na zagranicznych rynkach. Z powodzeniem współpracuje z klientami z różnych kultur biznesowych w Europie, obu Amerykach i na Bliskim Wschodzie. Marta zajmuje się rozwojem sieci klientów i partnerów A+V nie tylko w Polsce, ale także za granicą. W nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji biznesowych wykorzystuje wiedzę zespołu ekspertów A+V, doradza w zakresie cyfryzacji biur i adaptacji nowych technologii do pracy hybrydowej. Jej misją jest dążenie do podniesienia poziomu satysfakcji pracowników biurowych, a także wzrost ich efektywności i zaangażowania dzięki standaryzacji i odpowiednio dobranym rozwiązaniom audiowizualnym.
Marcin Bogaczyk
Design Team Manager, A+V
Otwórz BIO Autora

Marcin Bogaczyk
Kierownik biura projektów / A+V Design Team Manager
Ma ponad 10-letnie doświadczenie w projektowaniu systemów audiowizualnych. Inżynier dźwięku z wykształcenia, muzyk z zamiłowania. Do działania motywuje go możliwość tworzenia oryginalnych rozwiązań, opartych o nowe technologie. Za cel zawsze stawia sobie dostosowywanie przestrzeni do indywidualnych potrzeb użytkowników. W realizacji nieszablonowych projektów pomaga mu wysoki poziom kreatywności i głowa pełna pomysłów. Obecnie spełnia się w zarządzaniu zespołem biura projektowego, a w wolnych chwilach chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem.
81

Human Centric

Zarówno architektom, jak i integratorom AV podczas swojej pracy przyświeca jeden główny cel – zadowolenie klienta. Aby go osiągnąć, konieczna jest między nimi odpowiednia współpraca i koordynacja działań projektowych. Przy tworzeniu koncepcji sal konferencyjnych projektanci mogą realnie skorzystać z szerokiej wiedzy w zakresie kompetencji integratorów AV.
82

Małgorzata Szczepaniak
absolwentka wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Poznańskiej, Współwłaścicielka BSD'SIGN
BIO AUTORA
Małgorzata Szczepaniak
absolwentka wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Poznańskiej
Na początku swojej kariery zawodowej zdobywała doświadczenie w projektowaniu w zakresie zabudowy wielorodzinnej, fabryk, sklepów wielkopowierzchniowych i planów zagospodarowania. Od 17 lat prowadzi razem z Agatą Biedermann pracownię projektową BSD'sign specjalizującą się w projektach powierzchni komercyjnych, głównie biurowych. Firma, z biurami w Poznaniu i Warszawie, w 2023 roku oddała 34 tysiące metrów kwadratowych zaprojektowanych powierzchni biurowych. Wśród jej największych projektów znajdują się prace dla Franklin Templeton Investments, obsługa architektoniczna najważniejszych budynków biurowych w Poznaniu takich jak Andersia Tower, Pixel 4 i 5, Skalar, Bałtyk, Maraton Offices, Giant Offices czy Malta House oraz projekty dla grupy GARVEST i CAPITAL PARK.
Małgorzata jest także zapaloną fanką żeglarstwa morskiego i posiadaczką patentu skippera.
OTWÓRZ BIO AUTORA

Sylwia Müller
Managing Director, Eastern Europe
CBRE | Global Workplace Solutions
Sylwia Müller od 2006 związana z branżą facility management, od ponad 5 lat w CBRE, obecnie zarządza firmami CBRE GWS w Europie Wschodniej. Wcześniej zarządzała regionem w Atalian Global Services (Europa Wschodnia, Belgia, Holandia i Turcja), a także przez blisko 7 lat zarządzała operacjami w Sodexo. Między 2000 a 2008 pracowała w Tesco, gdzie prowadziła dział zakupów korporacyjnych, a następnie zarządzała nieruchomościami Tesco w Polsce. Sylwia zajmuje się również inicjatywami DE&I w CBRE w Europie a w ostatnim czasie została przewodniczącą Rady Doradczej przy WeConnect – organizacji zajmującej się łączeniem korporacji z dostawcami będącymi własnością kobiet.
83

Od momentu istnienia biura hybrydowego korzystamy na co dzień z różnych miejsc spotkań (zarówno online, jak i offline). Które z nich sprawdzają się najlepiej i jakie nieoczywiste aspekty należy wziąć pod uwagę w fazie projektowania?
O mobilnych boksach
Warto pamiętać, że boksy do spotkań, zwłaszcza jeśli zostały przeznaczone dla więcej niż jednej osoby, nie są przenośne w dosłownym znaczeniu tego słowa. Nie możemy ich po prostu wziąć i przenieść w razie potrzeby, ponieważ są duże i ciężkie. Wymagają zatem ekipy, która je rozmontuje i przestawi.
Mają jednak swoje zdecydowane zalety:
- Pozwalają na organizację miejsca spotkań w dość krótkim czasie (mam na myśli czas dostawy), bez ingerencji w tkankę biura, a więc instalacje. Stworzenie dodatkowej sali spotkań w istniejącym biurze bywa bardzo kosztowne, wiąże się problemami z pracami budowlanymi, a czasem okazuje wręcz niemożliwe. Tymczasem wspomniane boksy wymagają jedynie podpięcia do prądu, co można stosunkowo łatwo zorganizować;
- Pozwalają na stworzenie mobilnego biura, czyli takiego, które z założenia można łatwo i szybko dostosować do aktualnych potrzeb. Sprawdzą się więc, gdy firma intensywnie się rozwija lub prowadzi duże projekty, które wymagają zmian aranżacji, aby dopasować biuro do potrzeb zespołów, np. raz czy dwa razy w ciągu roku;
- Są świetnie wyciszone, więc zapewniają komfort użytkowania;
- Są atrakcyjne wizualnie, więc pozwalają na kreowanie bardziej urozmaiconej przestrzeni.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie nadają się na długie spotkania, gdyż zazwyczaj nie są podłączone bezpośrednio do systemu wentylacji i klimatyzacji.
Gdyby tak było, przestałyby być mobilne.
Akustyka w przestrzeniach konferencyjnych
Dla przestrzeni konferencyjnej najważniejszym aspektem jest komfort jej użytkowania.
Z założenia taka przestrzeń powinna być wielofunkcyjna i dopasowana do potrzeb użytkowników lub służyć jako tło. Zatem jej design nie powinien przytłaczać.
Zapewnienie odpowiedniej akustyki, obok oświetlenia i AV, stanowi jedną z najważniejszych kwestii w tego typu przestrzeniach.
Myślę, że wiele osób doświadczyło przebywania w pomieszczeniach, gdzie pogłos uniemożliwiał wręcz zrozumienie tego, co było przedmiotem wydarzenia lub spotkania.
W tego typu przestrzeniach stosujemy do wykończenia podłóg, ścian i sufitów materiały o maksymalnie wysokich parametrach pochłaniania dźwięku i izolacyjności akustycznej.
Chodzi nie tylko o niwelowanie pogłosu wewnątrz pomieszczenia, lecz także możliwie skuteczne wyciszenie i przeciwdziałanie przedostawania się hałasów z zewnątrz. Niekiedy także z tej przestrzeni na zewnątrz, jeśli podczas rozmów padają dane poufne.
Materiały stosowane do wykańczania takich przestrzeni nie różnią się może zasadniczo pod względem wizualnym od tych stosowanych przez nas w innych strefach biurowych, ale w salach konferencyjnych przykładamy większą uwagę do ich parametrów akustycznych.
Obecnie rynek dostarcza wielu rozwiązań klasy A, o bardzo dobrych parametrach, a przy okazji świetnym designie, więc jest w czym wybierać.
Przenośne budki telefoniczne
Must have większości biur, które mianują się jako hybrydowe miejsce pracy.
Zapewniają to, co w trendach nowoczesnego miejsca pracy jest niezwykle ważne – elastyczność, akustykę, ergonomię, wyposażenie technologiczne, no i nierzadko niezły design. Wszystko, co pozwala na błyskawiczne skorzystanie w przestrzeni biurowej z miejsca przeznaczonego do poufnej konwersacji, spotkania face to face lub standardowego połączenia online.
Mamy do czynienia z ogromną ilością rozwiązań dostępnych na rynku, różniących się budżetowo, gabarytowo i wizualnie.
Przy wszystkich niewątpliwych zaletach nie można zapomnieć o problemach, z jakimi borykamy się jako projektanci rekomendujący to rozwiązanie.
Bardzo dobre wyciszenie budek telefonicznych i ich mobilność stoją jednak często w sprzeczności z wymaganiami ochrony pożarowej. Problemem jest na przykład brak słyszalności komunikatów płynących z DSO (dźwiękowy sygnał ostrzegawczy). Budynki wyposażone w zaawansowane systemy pożarowe, takie jak czujki systemy sygnalizacji pożaru (SSP) czy tryskacze, wymagają często podłączenia tych systemów do takich boksów, zwłaszcza jeśli są kilkuosobowe, co w zasadzie „zabija” zaletę mobilności. Ze względu na to, że ciężar budki przy relokacji wiąże się z koniecznością demontażu jej elementów i ponownego montażu, to budka po kilkukrotnym rozłożeniu i złożeniu może stracić swoje parametry (zwłaszcza akustyczne). Warto więc wybierać te o dobrej jakości.
W aspekcie neuroróżnorodności wśród pracowników należy również wspomnieć, że dla wielu osób zbytnie wygłuszenie budek do spotkań staje się nieznośne do wytrzymania.
84


MENU

Spis treści
03
Wstęp
Okiem redakcji
07
kwestia
Kwestia – technosuwerenność
Być jak techno-admirał
Krzysztof Kogut
15
wywiad numeru
Inwestycyjnym okiem inżyniera
Szymon Zduńczyk, Karimpol Polska
ESG
19
energia
Sięgajmy po nisko wiszące owoce
Grzegorz Onichimowski, PSE
25
best practice
Energia, zmiana, planeta, offset – jak to połączyć, aby stworzyć nową jakość?
Małgorzata Wilczek, Mota-Engil ATIV Polska/Mota-Engil RENEWING Polska
Obiekty
27
case study
Zielona centrala dostępna dla każdego
Justyna Kozieł, Marek Gędziorowski, PZU
33
inwestycje
Wszystko o rynku handlowym
Inwestycyjny ogień pytań
Andrzej Bzowski, JLL
37
Inwestycje
Ekipa do zadań specjalnych
Robert Pieszak, ERPE Wielkopolska
41
DC
Zielona przyszłość DC
Krystian Pypłacz, Data4
Zarządzanie
45
am
Role, które się przenikają
Asset Manager a Property Manager
Agnieszka Gmurowska, Anna Wojtczuk, LCP Properties
49
pm
Capex i Opex od podszewki
Piotr Czerwiński, Axi Immo
51
PRfm
Facility Management w nowym świetle
Co mówi raport o stanie usług FM w Polsce?
Zbigniew Mazurek, PRFM
57
fm
Dążenie do doskonałości to motto marki Klüh
Aniela Ptak, Klüh Facility Services
59
fm
Chcemy pracować z dojrzałym dostawcą
Anna Golka, ING Bank Śląski
63
prawo i finanse
Paragrafy o BMS
Aleksander Grabecki, Maciej Olejnik, kancelaria CMS
65
administracja
By nikt nie poczuł się pokrzywdzony
Polityka przydzielania aut służbowych
Krzysztof Bilnik, SKFS
Human Centric
67
workplace
Workplace w pigułce
W jaki sposób poszczególne branże kreują specyficzne wymogi?
Aneta Marczyk-Górecka, thyssenkrupp Group Services Gdańsk
73
AV
Technologie audiowizualne w Allegro
Piotr Chorąży, Allegro
77
AV
Projektowanie, technologie, użyteczność
O przestrzeniach konferencyjnych
Konrad Jóźwiak, Ewa Więcek, Make It Yours
81
AV
Projektanci mogą skorzystać na wiedzy integratorów AV
Marta Woronowicz i Marcin Bogaczyk z A+V
Usługi i technologie
85
tech & tech
Woda — ekonomicznie i ekologicznie
Piotr Karbowy, APSYS POLSKA
91
tech & tech
I wszystko… nie gra.
Jakub Peruń, SAMSIC Polska
93
bezpieczeństwo
Galerie handlowe, w czym problem?
Przygotowanie na nieoczekiwane zdarzenia
Jacek Grzechowiak, RiskResponse
95
czystość
Ocenić jakość
Tomasz Łuczak, Clean Mode
101
proptech
Moc technologii Digital Twin
Ewa Zagórska, Proptech Foundation
Deska kreślarska
107
Architektura
Data driven design a optymalizacja energetyczna
Anna Wojcieszek, APA Wojciechowski
113
Design & Architecture
Uwolnić wyobraźnię
Łukasz Kurowski i Jarosław Grabowski, Gipsellio
Dodatek specjalny
117
DoDatek
Nowy wymiar zarządzania parkingami
Piotr Nizio, Park Cash
121
DoDatek
Prawdziwa szansa dla innowacji
Michael Ewert, JLL
123
DoDatek
Przyszłość jest technosuwerenna
Jarosław Fiutowski, Ghelamco
125
DoDatek
Nowe dziecko Krzysztofa Ratyńskiego — CIFM
Krzysztof Ratyński, Empirias Kancelaria Techniczna
129
DoDatek
Oszczędności przez kontrolę
Sławomir Stolarski, Locatick
131
dodatek
Przegląd branżowy — Technologie Corporate Real Estate

