Konrad Jóźwiak

Trener rozwoju osobistego

BIO Autora

Ewa Więcek

właścicielka biura architektonicznego Make It Yours

BIO Autora

Projektowanie, technologie, użyteczność

O przestrzeniach konferencyjnych

77

W tym artykule przeczytasz o:

  • od czego zaczyna się proces projektowania,
  • współpracy na linii: integrator AV – architekt,
  • kluczowych elementach technologicznych w projektowaniu przestrzeni konferencyjnej
  • estetyce i personalizacji w połączeniu z technologią  – czy trzeba wybierać?
  • wspólnym wysiłku w imię użytecznych przestrzeni.
78

Realizacje sal konferencyjnych pracowni Make It Yours

Zobacz zdjęcia poniżej:
79
Human Centric

Projektowanie sal konferencyjnych to zadanie, które z pozoru wydaje się odpowiednio zdefiniowane i jednoznaczne. Jednak rzeczywistość pokazuje, że kreowanie każdej kolejnej przestrzeni wiąże się z nowym zestawem specyficznych wyzwań.

80

Marta Woronowicz

Director of Sales & Marketing, A+V

OTWÓRZ BIO AUTORA
OTWÓRZ BIO AUTORA

Marcin Bogaczyk

Design Team Manager, A+V

Otwórz BIO Autora

Projektanci mogą skorzystać
na wiedzy integratorów AV

81
Human Centric

Zarówno architektom, jak i integratorom AV podczas swojej pracy przyświeca jeden główny cel – zadowolenie klienta. Aby go osiągnąć, konieczna jest między nimi odpowiednia współpraca i koordynacja działań projektowych. Przy tworzeniu koncepcji sal konferencyjnych projektanci mogą realnie skorzystać z szerokiej wiedzy w zakresie kompetencji integratorów AV.

82

Małgorzata Szczepaniak

absolwentka wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Poznańskiej, Współwłaścicielka BSD'SIGN

BIO AUTORA
OTWÓRZ BIO AUTORA

Akustyka i mniej oczywiste aspekty

Co warto uwzględnić podczas
projektowania przestrzeni
konferencyjnych?

83
Od momentu istnienia biura hybrydowego korzystamy na co dzień z różnych miejsc spotkań (zarówno online, jak i offline). Które z nich sprawdzają się najlepiej i jakie nieoczywiste aspekty należy wziąć pod uwagę w fazie projektowania?

O mobilnych boksach

Warto pamiętać, że boksy do spotkań, zwłaszcza jeśli zostały przeznaczone dla więcej niż jednej osoby, nie są przenośne w dosłownym znaczeniu tego słowa. Nie możemy ich po prostu wziąć i przenieść w razie potrzeby, ponieważ są duże i ciężkie. Wymagają zatem ekipy, która je rozmontuje i przestawi.

Mają jednak swoje zdecydowane zalety:

  1. Pozwalają na organizację miejsca spotkań w dość krótkim czasie (mam na myśli czas dostawy), bez ingerencji w tkankę biura, a więc instalacje. Stworzenie dodatkowej sali spotkań w istniejącym biurze bywa bardzo kosztowne, wiąże się problemami z pracami budowlanymi, a czasem okazuje wręcz niemożliwe. Tymczasem wspomniane boksy wymagają jedynie podpięcia do prądu, co można stosunkowo łatwo zorganizować;
  2. Pozwalają na stworzenie mobilnego biura, czyli takiego, które z założenia można łatwo i szybko dostosować do aktualnych potrzeb. Sprawdzą się więc, gdy firma intensywnie się rozwija lub prowadzi duże projekty, które wymagają zmian aranżacji, aby dopasować biuro do potrzeb zespołów, np. raz czy dwa razy w ciągu roku;
  3. Są świetnie wyciszone, więc zapewniają komfort użytkowania;
  4. Są atrakcyjne wizualnie, więc pozwalają na kreowanie bardziej urozmaiconej przestrzeni.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie nadają się na długie spotkania, gdyż zazwyczaj nie są podłączone bezpośrednio do systemu wentylacji i klimatyzacji.

Gdyby tak było, przestałyby być mobilne.

Akustyka w przestrzeniach konferencyjnych

Dla przestrzeni konferencyjnej najważniejszym aspektem jest komfort jej użytkowania. 

Z założenia taka przestrzeń powinna być wielofunkcyjna i dopasowana do potrzeb użytkowników lub służyć jako tło. Zatem jej design nie powinien przytłaczać.

Zapewnienie odpowiedniej akustyki, obok oświetlenia i AV, stanowi jedną z najważniejszych kwestii w tego typu przestrzeniach. 

Myślę, że wiele osób doświadczyło przebywania w pomieszczeniach, gdzie pogłos uniemożliwiał wręcz zrozumienie tego, co było przedmiotem wydarzenia lub spotkania.

W tego typu przestrzeniach stosujemy do wykończenia podłóg, ścian i sufitów materiały o maksymalnie wysokich parametrach pochłaniania dźwięku i izolacyjności akustycznej.

Chodzi nie tylko o niwelowanie pogłosu wewnątrz pomieszczenia, lecz także możliwie skuteczne wyciszenie i przeciwdziałanie przedostawania się hałasów z zewnątrz. Niekiedy także z tej przestrzeni na zewnątrz, jeśli podczas rozmów padają dane poufne.

Materiały stosowane do wykańczania takich przestrzeni nie różnią się może zasadniczo pod względem wizualnym od tych stosowanych przez nas w innych strefach biurowych, ale w salach konferencyjnych przykładamy większą uwagę do ich parametrów akustycznych.

Obecnie rynek dostarcza wielu rozwiązań klasy A, o bardzo dobrych parametrach, a przy okazji świetnym designie, więc jest w czym wybierać. 

Przenośne budki telefoniczne

Must have większości biur, które mianują się jako hybrydowe miejsce pracy.

Zapewniają to, co w trendach nowoczesnego miejsca pracy jest niezwykle ważne – elastyczność, akustykę, ergonomię, wyposażenie technologiczne, no i nierzadko niezły design. Wszystko, co pozwala na błyskawiczne skorzystanie w przestrzeni biurowej z miejsca przeznaczonego do poufnej konwersacji, spotkania face to face lub standardowego połączenia online.

Mamy do czynienia z ogromną ilością rozwiązań dostępnych na rynku, różniących się budżetowo, gabarytowo i wizualnie.

Przy wszystkich niewątpliwych zaletach nie można zapomnieć o problemach, z jakimi borykamy się jako projektanci rekomendujący to rozwiązanie. 

Bardzo dobre wyciszenie budek telefonicznych i ich mobilność stoją jednak często w sprzeczności z wymaganiami ochrony pożarowej. Problemem jest na przykład brak słyszalności komunikatów płynących z DSO (dźwiękowy sygnał ostrzegawczy). Budynki wyposażone w zaawansowane systemy pożarowe, takie jak czujki systemy sygnalizacji pożaru (SSP) czy tryskacze, wymagają często podłączenia tych systemów do takich boksów, zwłaszcza jeśli są kilkuosobowe, co w zasadzie „zabija” zaletę mobilności. Ze względu na to, że ciężar budki przy relokacji wiąże się z koniecznością demontażu jej elementów i ponownego montażu, to budka po kilkukrotnym rozłożeniu i złożeniu może stracić swoje parametry (zwłaszcza akustyczne). Warto więc wybierać te o dobrej jakości.

W aspekcie neuroróżnorodności wśród pracowników należy również wspomnieć, że dla wielu osób zbytnie wygłuszenie budek do spotkań staje się nieznośne do wytrzymania.

84