Technologia staje się dziś nową religią. Podążamy za nią, uczestniczymy w jej zmianie i komentujemy nową rzeczywistość, którą nam daje. Ten numer poświęcony jest technologiom i technice i temu jak wraz z nimi zmieniają się nasze obiekty.



Krzysztof Kogut
Redaktor Naczelny magazynu OBIEKTY
Tomasz Łuczak
współzałożyciel CleanMode.pl, certyfikowany Trener sprzątania PIGC. Wieloletni praktyk i pasjonat branży
Członek Zarządu Clean Mode Sp. z o.o. – platformy szkoleniowej dot. profesjonalnego utrzymania czystości. Certyfikowany trener, ekspert Forum Czystości oraz przewodniczący komisji ds. edukacji przy Polskiej Izby Gospodarczej Czystości. Praktyk z kilkunastoletnim stażem w zarządzaniu procesami utrzymania czystości. Perfekcjonista i kreator nowych standardów. Prywatnie mąż i tata dwójki dzieci, którego powołaniem jest zmienianie świata na lepszy.
Komu dany będzie bunt?
Suwerenność i technologia. Technosuwerenność. Przytoczone nazewnictwo – po głębszej analizie – może wydawać się sprzeczne. Czy jesteśmy już Homotechnicusami? Czy pokolenie Alfa urodzone po 2010 roku, uważane za najbogatszą i teoretycznie najlepiej wykształconą generację w historii ludzkości, będzie w stanie oprzeć się pokusie i zachować prawdziwą suwerenność?
Czy będzie miała taką możliwość w świecie przygotowanym i danym mu przez starsze pokolenia, dla których technologia, a szerzej i technika, stały się niemal synonimem nowej religii?
Tego nie wiem. Wiem jednak, że siła buntu młodości może nas wszystkich zaskoczyć. Spotkałem ostatnio 21-latka, który zaśmiał się, gdy chciałem go dodać do naszej grupy na Facebooku i odpowiedział: „Oszalałeś? Nie mam Facebooka i jestem z tego dumny”. Poczułem się wyjątkowo staro i było to ciekawe uczucie.
Z drugiej strony technologia już zaadaptowana zostaje z nami na dłużej. Czy obiekty, w znacznej mierze nacechowane silną bezwładnością, a także długim okresem adaptacji, będą w stanie dostarczyć ludziom, organizacjom i biznesowi kluczowe walory, których obecnie poszukujemy? Czy nowe wartości będą powoli odrywały ich wymiar od fizycznej tożsamości, w jakiej upatrywana jest obecnie główna siła obiektów?
Tego również nie wiem. Wiem jednak, że denializm technologiczny wiąże się z niebezpieczeństwem ominięcia (przez nasz obiekt, najemców bądź pracowników) czegoś niezwykle ważnego, a mianowicie prawa do własnej oceny i wyboru tego, co w technosuwerenności uznajemy za przynależne nam i naszym społecznościom oraz określenia tego, co należy wyłączać poza sferę kreowanego przez nas obiektu. Do zdecydowanego określenia tego, co ze świata technologii może z powodzeniem realizować się poza naszym obiektem.
Zapraszam do lektury tego wydania!
Krzysztof Kogut

Spis treści
Wstęp
Okiem redakcji
Być jak techno-admirał
Inwestycyjnym okiem inżyniera
ESG
Sięgajmy po nisko wiszące owoce
Energia, zmiana, planeta, offset – jak to połączyć, aby stworzyć nową jakość?
Obiekty
Zielona centrala dostępna dla każdego
Wszystko o rynku handlowym
Ekipa do zadań specjalnych
Zielona przyszłość DC
Zarządzanie
Role, które się przenikają
Capex i Opex od podszewki
Facility Management w nowym świetle
Dążenie do doskonałości to motto marki Klüh
Chcemy pracować z dojrzałym dostawcą
Paragrafy o BMS
By nikt nie poczuł się pokrzywdzony
Human Centric
Workplace w pigułce
Technologie audiowizualne w Allegro
Projektowanie, technologie, użyteczność
Projektanci mogą skorzystać na wiedzy integratorów AV
Usługi i technologie
Woda — ekonomicznie i ekologicznie
I wszystko… nie gra.
Galerie handlowe, w czym problem?
Ocenić jakość
Moc technologii Digital Twin
Deska kreślarska
Data driven design a optymalizacja energetyczna
Uwolnić wyobraźnię
Dodatek specjalny
Nowy wymiar zarządzania parkingami
Prawdziwa szansa dla innowacji
Przyszłość jest technosuwerenna
Nowe dziecko Krzysztofa Ratyńskiego — CIFM
Oszczędności przez kontrolę
Przegląd branżowy — Technologie Corporate Real Estate


REDAKCJA
Magazyn „Obiekty”
BUSINESS LINK MARATON
ul.Królowej Jadwigi 43
61-871 Poznań
redakcja@media.obiekty.org
WYDAWCA
GROND MEDIA
ul. Bystra 8b
61-366 Poznań, Wielkopolskie
NIP: 606-00-25-515
KONTAKT DO REDAKCJI
DZIAŁ REDAKCYJNY MAGAZYNU
KRZYSZTOF KOGUT
Redaktor naczelny
krzysztof.kogut@obiekty.org
tel. 608 852 900
ANGELIKA MAJKUT
redaktor prowadząca magazynu „Obiekty”
tel. 533 550 259
angelika.majkut@obiekty.org
DZIAŁ HANDLOWY
BARTŁOMIEJ JĘCHOREK
Partner ds. rozwoju biznesu
bartek.jechorek@obiekty.org
tel. 537 257 899
SEBASTIAN PIERZGALSKI
Partner ds. relacji biznesowych
sebastian.pierzgalski@obiekty.org
tel. 537 254 940
DZIAŁ REDAKCYJNY PORTALU
Alicja Preus-Kogut
alicja.preus@obiekty.org
Natalia Łuczak
redakcja@media.obiekty.org
Projekt graficzny
Łukasz Pawluczuk




Spis treści
Wstęp
Okiem redakcji
Być jak techno-admirał
Inwestycyjnym okiem inżyniera
ESG
Sięgajmy po nisko wiszące owoce
Energia, zmiana, planeta, offset – jak to połączyć, aby stworzyć nową jakość?
Obiekty
Zielona centrala dostępna dla każdego
Wszystko o rynku handlowym
Ekipa do zadań specjalnych
Zielona przyszłość DC
Zarządzanie
Role, które się przenikają
Capex i Opex od podszewki
Facility Management w nowym świetle
Dążenie do doskonałości to motto marki Klüh
Chcemy pracować z dojrzałym dostawcą
Paragrafy o BMS
By nikt nie poczuł się pokrzywdzony
Human Centric
Workplace w pigułce
Technologie audiowizualne w Allegro
Projektowanie, technologie, użyteczność
Projektanci mogą skorzystać na wiedzy integratorów AV
Usługi i technologie
Woda — ekonomicznie i ekologicznie
I wszystko… nie gra.
Galerie handlowe, w czym problem?
Ocenić jakość
Moc technologii Digital Twin
Deska kreślarska
Data driven design a optymalizacja energetyczna
Uwolnić wyobraźnię
Dodatek specjalny
Nowy wymiar zarządzania parkingami
Prawdziwa szansa dla innowacji
Przyszłość jest technosuwerenna
Nowe dziecko Krzysztofa Ratyńskiego — CIFM
Oszczędności przez kontrolę
Przegląd branżowy — Technologie Corporate Real Estate

