Wnętrza przyszłości
W tym dziale przeczytasz:
Tekst — analizę naszej ekspertki,
Anety Marczyk-Góreckiej,
Workplace and Facility Manager
thyssenkrupp Group Services Gdańsk.
W tym dziale przeczytasz:
Tekst — analizę naszej ekspertki,
Anety Marczyk-Góreckiej,
Workplace and Facility Manager
thyssenkrupp Group Services Gdańsk.
Nasza autorka wzięła w nim pod lupę m.in. raporty EMEA Fit-Out Cost Guide by JLL oraz Why Workplace: A Leader’s Guide to the Post-Pandemic Workplace. Dokumenty te rzucają światło na pojawiające się nurty, wyzwania i możliwości, które pozwalają lepiej zrozumieć, w jakim kierunku zmierzają koncepcje biura przyszłości.
Workplace and Facility Manager thyssenkrupp Group Services Gdańsk
Workplace and Facility Manager
thyssenkrupp Group Services Gdańsk
Ekspertka administracji, zarządzania przestrzenią biurową i usprawniania procesów wewnątrz organizacji. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w obsłudze klienta zewnętrznego jak i wewnętrznego.
W czasie Pandemii COVID-19 była jednym z inicjatorów i nawigatorów hybrydowego modelu pracy, który zaowocował zmniejszeniem powierzchni biurowej o 50%, przy jednoczesnym utrzymaniu wielkości zatrudnienia na dotychczasowym poziomie.
Pomysłodawczyni programu RE-love your office, którego celem jest zwiększanie frekwencji w biurze oraz budowanie świadomości, dlaczego warto pracować stacjonarnie.
Absolwentka kierunku Zarządzanie w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Autorka badań oraz pracy na temat wpływu Pandemii COVID-19 na kształtowanie modelu pracy hybrydowej w Polsce.
Miejsce pracy to coś więcej niż tylko fizyczna przestrzeń – to strategiczny zasób wpływający na kulturę organizacyjną, produktywność i dobre samopoczucie pracowników.
Jeszcze do niedawna wizje futurystycznych biur, które mogliśmy podziwiać w filmach, takich jak Raport mniejszości, Incepcja czy Krąg, wydawały się być nierealne do zrealizowania w niedalekiej przyszłości. Czy faktycznie tego typu koncepcje są bardziej odległe niż rzeczywiste?
Nad tym, jak będzie wyglądało biuro przyszłości, zastanawiają się dziś wszyscy. Zarówno pracownicy, pracodawcy, właściciele budynków biurowych, jak i osoby zarządzające tymi budynkami. Kluczem do znalezienia właściwej odpowiedzi jest poznanie i zrozumienie potrzeb pracowników w zakresie organizacji i wyposażenia miejsc pracy. To wszystko po to, aby móc zręcznie połączyć pracę z domu z pracą w biurze lub innej przestrzeni coworkingowej, z uwzględnieniem najpopularniejszego modelu pracy hybrydowej.
Obecnie pracownik traktuje hybrydowy model pracy jako standard. Ma on sformułowany nowy zestaw potrzeb, które organizacja powinna odzwierciedlić zarówno w zakresie aranżacji samej przestrzeni do pracy i wyposażenia biura, jak i systemu pracy i kultury organizacyjnej.
Biuro powinno być elastyczne, czyli przygotowane do przyjęcia zmiennej liczby pracowników. W równym stopniu musi zapewnić łączność i dostęp do systemów dla pracowników zdalnych. Według badań przeprowadzonych przez firmy Skanska i Colliers ponad 63 proc. pracowników deklaruje, że pracuje w modelu hybrydowym, który stanowi połączenie pracy zdalnej i biurowej. Ponad 57 proc. potwierdza, że korzysta z biura 1-3 dni w tygodniu. Najchętniej pracujemy w biurze od wtorku do czwartku, korzystając z pracy zdalnej w piątki i poniedziałki.
Fundamentem nowoczesnego biura staje się elastyczna przestrzeń do pracy oferująca przyjazne dla pracownika miejsce, niezależnie od jej rodzaju. Powinna umożliwiać spotkania w większym gronie, wideokonferencję, a także pracę w ciszy i skupieniu. Pracownicy poszukujący w biurze stacjonarnym koncentracji chętnie skorzystają z rozwiązań akustycznych do pracy, takich jak akustyczne budki biurowe. Mogą również zająć stanowisko pracy w tej części biura, gdzie nie ma głośnych rozmów. Z kolei poszukujący okazji do współpracy z pewnością skierują swoją uwagę na miejsca do pracy projektowej czy hot-deskingowej lub przestrzenie półformalne, w których dzielenie się pomysłami jest bardziej naturalne i motywowane ludzkimi, bezpośrednimi interakcjami.
Analizy rynkowe, zawarte w „The Flex Report 2024”, pokazują, że organizacje, które postawiły na elastyczne podejście do tego, jak i gdzie będą pracowali ich pracownicy, obserwują znacznie większy wzrost przychodu – 21 proc. w ciągu dwóch lat w porównaniu do wzrostu 5 proc. organizacji, które nie wprowadziły w pełni elastycznego czasu pracy. Ten trend będzie się umacniał.
To, jak będzie wyglądało biuro za 5 czy 10 lat, nikt z nas tak do końca nie wie. Jedyna pewna rzecz, to zmiana. Najważniejsze, aby przestać postrzegać biuro jako nieruchomość, a zacząć traktować je w kategoriach narzędzia do komunikacji dla pracowników, klientów i kontrahentów.